A.Hukum Bacaan Mad( )
1.
Secarah bahasa ,mad berarti
panjang. Menurut istilah dalam ilmu tajwid , mad adalah
bacaan panjang.
2. Huruf mad ada tiga, yaitu huruf:
a.
Huruf (alif) merupakan pemanjang
huruf yang berharakat
fathah.
b.
Huruf (wau) merupakan pemanjang
huruf yang berharakat
damah.
c.
Huruf (
) merupakan pemanjang huruf yang
berharakat kasar.
3. Macam-macam bacaan mad sebagai berikut :
a.
Mad tabi’I (
)ialah mad yang sewajarnya hanya karena adanya huruf mad itu. Cara
membacanya adalah dengan dibaca panjang dua harakat atau satu alif.
b.
Mad ja’iz (
) ialah apabila setelah mad tabi’I bertemu dengan hamzah atau alif
,tetapi tidak dalam satu kalimat .Cara membacanya adalah dengan dibaca panjang
dua sampai lima harakat.
c.
Mad wajib ( ) ialah
apabilah setelah mad tabi’I bertemu dengan hamzah atau alif dalam satu kalimat. Cara membacanya adalah
dengan dibaca panjang lima harakat.
d.
Mad arid lis-sukun (
) ialah apabilah ada mad tabi’I atau mad layyin yang terletak sebelum
waqaf. Cara membacanya adalah dengan dibaca panjang mulai dua hingga enam harakat.
e.
Mad ‘iwad ( )
ialah mad yang terjadi karena berhenti
pada kalimad yang berharakat
fathah tanwin. Cara membacanya
adalah dengan dipanjangkan
dua harakat dan tidak dibaca
tanwin.
f. Mad lazim mukhaffaf kilmi (
) ialah apabila setelah huruf alif bermad bertemu dengan huruf mati.
Cara membacanya adalah dengan dibaca panjang enam harakat (tidak alif)
g.
Mad lazim musaqqal kilmi (
) ialah apa-bila ada huruf bertasydid yang terletak setelah huruf mad.
Cara membacanya adalah dengan dibaca panjang hingga enam harakat.
h. Mad lazim harfi musyabba’(
) ialah hu-ruf-huruf yang dibaca
panjang pada awal surat Al-Qur’an. Cara membacanya adalah dengan dibaca
sepanjang enam harakat atau enam ketukan.
i.
Mad lazim harfi mukhaffaf ( ) ialah huruf-huruf yang dibaca
panjang pada permulaan surat Al-Qur’an. Cara membacanya adalah dengan dibaca
panjang dua harakat.
j.
Mad silah qasirah (
) ialah apabila ada damir ha
( atau ) didahului oleh huruf yang
berharakat (huruf hidup). Cara membacanya adalah dengan dipanjangkan dua ketukan
atau dua harakat.
k.
Mad silah tawilah (
) ialah apabilah ada mad silah qasirah bertemu dengan hamzah atau alif.
Cara membacanya adalah dengan dibaca sepanjang lima harakat.
l. Mad tamkin ( ) ialah
apabilah ada huruf ya sukun (
) didahului oleh huruf ya yang bertasydid dan berharakat kasrah ( ). Cara membacanya adalah
dengan dipanjangkan dua harakat.
B.
Hukum Bacaan Waqaf (
)
1. Waqaf menurut bahasa berarti berhenti.
Adapun yang dimaksud dalam ilmu tajwid, waqaf ialah berhenti ketika membaca lafal
secarah sempurna atau berhenti sejenak untuk mengambil napas pada lafal yang
padanya terdapat tanda waqaf.
2. Tujuh macam tanda waqaf yang harus kita
pelajari, yaitu:
a.
(waqaf lazim), cara melafalkan lafal yang padanya terdapat tanda waqaf
,ialah harus berhenti.
b.
(waqaf ja’iz), cara melafalkan lafal yang padanya terdapat tanda waqaf
,ialah boleh berhenti dan boleh juga terus(tidak berhenti)
c. (‘adamul waqfi), carah melafalkan
lafal yang padanya terdapat tanda waqaf ,ialah disambung dengan lafal
selanjutnya dan tidak boleh berhenti ,kecuali pada akhir ayat.
d. (waqaf aula), cara melafalkan lafal
yang padanya terdapat tanda waqaf, ialah berhenti lebih utama.
e.
(wasal aula), cara melafalkan lafal yang padanya terdapat tanda waqaf ,
ialah diteruskan lebih utama ( tidak berhenti pada tanda tersebut ).
f. (saktah),cara melafalkan lafal yang padanya terdapat
tanda waqaf ,ialah berhenti
sejenak tanpa bernapas kira-kira dua harakat dengan niat untuk melanjutkan kembali bacaan.
g.
(waqaf mu’anaqah), cara melafalkan lafal yang padanya terdapat tanda
waqaf ,ialah boleh berhenti pada salah satu tanda waqaf ini, tetapi tidak boleh
berhenti pada keduanya.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar