Pages

Kamis, 31 Januari 2013

HUKUM BACAAN MAD DAN WAKAF



  A.Hukum Bacaan Mad(                                )
   1.      Secarah bahasa ,mad berarti panjang. Menurut istilah dalam ilmu tajwid , mad adalah                                                                                                                                                                      
bacaan panjang.

2.       Huruf mad ada tiga, yaitu huruf:

       a.       Huruf      (alif) merupakan  pemanjang  huruf  yang  berharakat  fathah.

       b.       Huruf       (wau) merupakan  pemanjang  huruf  yang  berharakat  damah.

       c.        Huruf  (       ) merupakan  pemanjang  huruf yang  berharakat  kasar.

3.       Macam-macam bacaan mad sebagai berikut :

  a.      Mad tabi’I (                          )ialah mad yang sewajarnya hanya karena adanya huruf mad itu. Cara membacanya adalah dengan dibaca panjang dua harakat atau satu alif.
       
  b.     Mad ja’iz (                               ) ialah apabila setelah mad tabi’I bertemu dengan hamzah atau alif ,tetapi tidak dalam satu kalimat .Cara membacanya adalah dengan dibaca panjang dua sampai lima harakat.

  c.      Mad wajib (                                        ) ialah apabilah setelah mad tabi’I bertemu dengan hamzah atau alif  dalam satu kalimat. Cara membacanya adalah dengan dibaca panjang lima harakat.

  d.     Mad arid lis-sukun (                                                       ) ialah apabilah ada mad tabi’I atau mad layyin yang terletak sebelum waqaf. Cara membacanya adalah dengan dibaca panjang mulai dua hingga enam  harakat.

  e.      Mad ‘iwad (                                              ) ialah mad yang terjadi  karena  berhenti  pada kalimad yang berharakat  fathah tanwin. Cara membacanya  adalah  dengan  dipanjangkan  dua  harakat dan tidak dibaca tanwin.

 


f.       Mad lazim mukhaffaf kilmi (                                                        ) ialah apabila setelah huruf alif bermad bertemu dengan huruf mati. Cara membacanya adalah dengan dibaca panjang enam harakat (tidak alif)

  g.      Mad lazim musaqqal kilmi (                                                                ) ialah apa-bila ada huruf bertasydid yang terletak setelah huruf mad. Cara membacanya adalah dengan dibaca panjang hingga enam harakat.

h.      Mad lazim harfi musyabba’(                                                            ) ialah hu-ruf-huruf  yang dibaca panjang pada awal surat Al-Qur’an. Cara membacanya adalah dengan dibaca sepanjang enam harakat atau enam ketukan.

  i.       Mad lazim harfi mukhaffaf (                                                             ) ialah huruf-huruf yang dibaca panjang pada permulaan surat Al-Qur’an. Cara membacanya adalah dengan dibaca panjang dua harakat.
  j.       Mad silah qasirah (                                                           ) ialah apabila ada damir ha
(               atau              ) didahului oleh huruf yang berharakat (huruf hidup). Cara membacanya adalah dengan dipanjangkan dua ketukan atau dua harakat.

 k.       Mad silah tawilah (                                                            ) ialah apabilah ada mad silah qasirah bertemu dengan hamzah atau alif. Cara membacanya adalah dengan dibaca sepanjang lima harakat.

 l.        Mad tamkin (                                      ) ialah apabilah ada huruf ya sukun (                ) didahului oleh huruf ya yang bertasydid dan berharakat kasrah (                     ). Cara membacanya adalah dengan dipanjangkan  dua harakat.


















      B. Hukum Bacaan Waqaf (                         )

1.        Waqaf menurut bahasa berarti berhenti. Adapun yang dimaksud dalam ilmu tajwid,         waqaf ialah berhenti ketika membaca lafal secarah sempurna atau berhenti sejenak untuk mengambil napas pada lafal yang padanya terdapat tanda waqaf.

2.        Tujuh macam tanda waqaf yang harus kita pelajari, yaitu:

 a.         (waqaf lazim), cara melafalkan lafal yang padanya terdapat tanda waqaf ,ialah harus berhenti.

 b.           (waqaf ja’iz), cara melafalkan lafal yang padanya terdapat tanda waqaf ,ialah boleh berhenti dan boleh juga terus(tidak berhenti)
         
c.          (‘adamul waqfi), carah melafalkan lafal yang padanya terdapat tanda waqaf ,ialah disambung dengan lafal selanjutnya dan tidak boleh berhenti ,kecuali pada akhir ayat.
        
d.           (waqaf aula), cara melafalkan lafal yang padanya terdapat tanda waqaf, ialah berhenti lebih utama. 
      
 e.            (wasal aula), cara melafalkan lafal yang padanya terdapat tanda waqaf , ialah diteruskan lebih utama ( tidak berhenti pada tanda tersebut ).

  f.              (saktah),cara melafalkan  lafal yang padanya  terdapat  tanda  waqaf ,ialah berhenti sejenak tanpa bernapas kira-kira dua harakat dengan niat untuk melanjutkan kembali bacaan.

  g.             (waqaf mu’anaqah), cara melafalkan lafal yang padanya terdapat tanda waqaf ,ialah boleh berhenti pada salah satu tanda waqaf ini, tetapi tidak boleh berhenti pada keduanya. 

Tidak ada komentar:

Posting Komentar